کلانشهر ایرانی

به نام خدا

درس سیر اندیشه های شهرسازی

استاد : دکتر سید محسن حبیبی

ارائه دهنده : یاسر منصوری

شارلادوارد ژانره « لوکوربوزیه » Charles edouard jeanneret

لوکوربوزیه ( ۱۹۶۵-۱۸۸۷) در قسمت فرانسه زبان سوئیس متولد شد اما نهایتا فرانسه را به عنوان وطن خودانتخاب کرد .هیچ یک از معماران معاصر تاثیری قابل مقایسه با لوکوربوزیه در شکل دادن به معماری مدرن نداشتند و این تاثیر نه فقط بدلیل خلاقیت هنری لوکوربوزیه به مثابه یک نقاش ، مجسمه ساز ، طراح و معمار بلکه بدلیل سهم عظیم او به مثابه یک روشنفکر و یک نویسنده پر توان که می توانست پنداره های هنری خود را نه فقط در شکل تجسمی بلکه به صورت افکاری روشن به بیان ادبی درآورد و از آن طریق بر گروهی از مخاطبان بخصوص معماران و شهرسازان منتقل کند .



ادامه مطلب ...


           

محیطی که از ان برخاسته اند در برنامه خود گنجانده اند. از خیره کننده ترین این معماران، لوکوربوزیه را نام می برم که هرگز فهم همروزگاران خود از نسبت میان زمین و اسمان را واننهاد. در کتاب 5 نکته برای معماری نوین نگاهی کلیت باور ارائه می دهد و برای مثال مدعی می شود که پیلوتی ارتباطی دوباره و نو با زمین را طرح می کند، باغ ـ سقف ها ارتباط با اسمان را و پنجره های فرانسوی ارتباط با افق را. همه این سازهواره بر دو نقطه اتکای مکمل استوار گشته است، شبکه پیلوتی به عنوان سازه اسکلتی و پلان ازاد بنا. انچه از این میان پدید می اید زبان دیگری در معماری است و تاسف انگیز اینجاست که نسل نو تنها بخشی از توانمندی های خود را کنشمند ساخته و ترجیح داده است همچون گذشته این نقطه اتکا را به عنوان موتیفهای مجزا بنگرد. پنجره افقی را برای نمونه نشانگر و شناسه مدرنیته انگاشته است و نه به عنوان پیامد پلان ازاد و حاثل دینامیک فضا.



اشکال معماری سختْ آیین فهمی از معماری معاصر را به واسطه خلق یک فهرست طبقه بندی شده از اشکال ارائه می کنند که می توان ان را هستی شناسی فرم ها نیز خواند. این سیاق خود نشانگر واقعیتی دیگر است؛ دفاتر پیشروی معاصر زبان مشترک خود را بدون هرنوع مانیفستی برای توجیه هر نوع ایدئولوژی سیاسی یا گرایش زیبایی شناسانه پیدا می کنند.

هم کناری این اشکال غالبا بریده از بافت عملا به دسته بندی شکل محوری ختم می شود که گفتمان معماری ان را معاصر خوانده است، اورده این دسته بندی شکل محور برای معماری معاصر هم وزن و شبیه اورده "پنج نکته" لوکوربوزیه است برای مدرنیسم.



سازمان آموزش، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که با نام یونسکو شناخته می شود، 17 پروژه در 7 کشور از معمار انقلابی لوکوربوزیه را به عنوان سایت های میراث جهانی در لیست خود معرفی نمود. توجه و اهمیت به مکان های فرهنگی با فیزیکی خاص، به حفاظت و نگهداری ساختمان ها برای نسل های آینده کمک خواهد کرد. با استناد بر زبان منحصر و مبتکرانه معماری لوکوربوزیه، یونسکو مجموعه ای از پروژه های او که منعکس کننده "راه حل های جنبش مدرن در طول قرن بیستم در چالش اختراع تکنیک های جدید معماری در پاسخ به نیازهای جامعه بوده" را انتخاب نموده است.

آنتوان پیکون، رئیس بنیاد لوکوربوزیه در بیانیه ای گفته است: "ثبت این 17 ساختمان از لوکوربوزیه در فهرست میراث جهانی نشان دهنده، تشویقی قدرتمند برای حفاظت از سایر آثار لوکوربوزیه در طول حیات حرفه ای او برای حفظ این میراث زنده و سپردن آن به دست های نسل آینده است. همچنین این امر، به درک درستی این میراث پیچیده و شکننده و انتشار وسیع تر آن به مخاطبان کمک شایانی می نماید."



ادامه مطلب ...


امروز به معرفی چند نمونه ساختمان اقلیمی جهت آشنایی بیشتر با این مقوله در «معماری همساز با اقلیم» میپردازیم.

  1. Bank of America Tower- Architect: Rich Cook
  2. KfW Westarkade Bank- Architect: Sauerbruch Hutton
  3. Doha Office Tower- Architect: Jean Nouvel
  4. Hearst Tower- Architect: Sir Norman Foster
  5. Manitoba Hydro Place- in: Canada
  6. Broadcasting Place- Architect: Feilden Clegg Bradley
  7. Al Bahar Towers- Architect: Aedas Architects
  8. Menara Mesiniaga- Architect: Ken Yeang
  9. Sky City- in: China
  10. Absolute Towers- Architect: Burka Architects, MAD Studio
  11. Shanghai Tower- Architect: Gensler
  12. Lützowstraße Residential- in: Germany,Berlin
  13. Agro-housing- in: China
  14. Amstelveen Residential- in: Netherland
  15. Bruck building- in: China


جداول ماهانی از تلاش‌های دانشمندان نیمه دوم قرن بیستم برای راهنمایی طرح‌های معماران به سوی رویکردهای اقلیمی است. در زیر متن کامل معرفی و روش استفاده از این جداول به همراه اصل جداول ارائه شده است. همچنین نمونه‌‌ای از جداول پر شده برای شهر چادگان نیز قرار داده شده است.

روش به کارگیری جداول ماهانی

نمونه به کارگیری جداول ماهانی برای شهر چادگان



مرکز معماری، در دانشگاه پرینستون، با بهبود قابل ملاحظه ی عملکرد، فضای تمرین و آموزش هنر، توسط امکانات جدید و فوق العاده، هنر را حتی تا بالاترین سطح خود می برد. این مجموعه یک دروازه پردیس جدید ایجاد می کند، فضای دانشگاه را شکل می دهد و حداکثر تخلخل و حرکت را ایجاد می کند.

مجتمع هنر، طراحی شده توسط استیون هول در همکاری با بی.ان.آی.ام برنامه های هنری مرکز لوییس را برای رقص، تئاتر، تئاتر موسیقی و آتلیه پرینستون و گسترش امکانات آموزشی و تحقیقاتی گروه موسیقی در ساختمان جدید موسیقی، گرد هم آورده است. این مجموعه شامل ساختمان رقص والاس و تئاتر می باشد. برج هنری شامل گالری هارلی، دفاتر اداری و استودیوهای اضافی و ساختمان موسیقی جدید می باشد. سه ساختمان در انجمنی زیر زمینی متحد شده اند، یک فضای باز گردهم آیی 8000 فوت مربعی را در خود ساختمان که محل برگزاری هنرهای مختلف را در مجتمع، ارائه می دهد. در بالای انجمن، پلازایی در هوای آزاد استخری است که نور را بازتاب می دهد. پنجره سقفی استخر نور را به طور طبیعی به انجمن زیرین فیلتر می کند. مشوق های کنجکاوی و تعامل، پلازاهای جدید هنر، نظریه های فضای تمرین رقص و تئاتر و فضای تمرین ارکستر را نادیده گرفته اند. به عنوان یک دعوت کننده عمومی باز، هدف این فضای دروازه مانند، متصل کردن جامعه ی محلی به دانشگاه است. ساختمان تئاتر و رقص با توجه به ایده "چیزی درون چیزی دیگر" ایجاد شده اند.

تئاتر جعبه سیاه از فولاد ساخته شده است. درحالی که تئاتر رقص از آلومینیومی فومی، چوب سفید شسته شده و بتن تخته مانند ساخته شده است. یک پله رقصان تمام طبقات را به هم وصل می کند.

برج هنری با یک مفهوم "جاسازی شده" توسعه یافته است. برج سنگی آن به قرینه های طاق تاریخی پرینستون، متصل است. ساختمان جدید موسیقی بر اساس ایده "تعلیق" توسعه یافته است. در بالای اتاق تمرین بزرگ ارکستر، اتاق های تمرینی فردی روی میله های فولادی آویزان می شوند.

جداکننده های اکستیک: این حجره های مجزای چوبی، خاصیت طنین اندازی دارند. ساختار بتنی این سه ساختمان با لایه نازکی از سنگ که از معدنی 21 میلیون ساله در لچه ایتالیا استخراج شده، پوشیده شده است.



ادامه مطلب ...


تمرکز مانفردو تافوری بر مدرنیسم و محصولات معماری معاصر می باشد، تلاشی که بی گمان سراغاز یکی از مهمترین جهتگیری های نظری معماری معاصر است. او تلاش می کند در زمانی که معماری بیش از اندازه خودش است و خالص ترین، عقلانی ترین وضعیت خود را تجربه می کند و بیش از هر زمان دیگر به خودْبسندگی تکنیکی رسیده است و البته به موازات به کاراترین عامل ایده ئولوژیک برنامه ریزی سرمایه داری و همچنین قربانی ناخواسته افول تاریخی سرمایه داری بدل شده است، با درونْ کشی enfold مفاهیم بنیادین مارکسیسمِ سنتی همچون زیربنا و روبنا، معماری را [مجددا] احیا کند.

به طور مشخص، خطری که تافوری از ان صحبت می کند به غایت رسیدنِ پدیده کلاسیک و البته واسطه ای نظریه انتقادی است؛ شیْ انگاری reification ( یا verdinglichung انگونه که گئورگ لوکاچ، تئودور آدورنو و فردریک جیمسون از ان استفاده می کردند)، اگرچه این بار این پدیده درگیر پیچ و خمی است که ان را با تغییر ناگهانی مواجه می کند؛ کنش یوتوپیایی معماری دیگر نمی تواند بسترْساز جریانی عمومی برای رسیدن به یک جهان کاملا سازمان دهی و مدیریت شده باشد.

مـنـــــــبـع : مقدمه مایکل هیز بر کتاب نظریه معماری از 1968و اتوود



           
دو شنبه 29 / 7 / 1396برچسب:, :: 9:45
احمد نجفی

سه راه مختلف برای استفاده از کانتینر در پروژه بعدی شما:
مواد بازیافتی برای فراهم شدن امکان ایجاد پروژه های پایدار در معماری، به طور فزاینده ای ارزشمند است. مطمئنا، کانتینرهای دریایی یکی از عناصری هستند که در سال های اخیر برای طراحی مکان های خصوصی و عمومی که به محیط زیست نیز احترام می گذارند، برجسته شده اند. علاوه بر درخواست تجدیدنظر زیست محیطی، کانتینرها با توجه به قابل دسترس بودن و سهولت سرهم کردن، گزینه داشتن سایت ساخت و ساز تمیزتر و یا حتی راه های طراحی مختلفی که این متریال فراهم می کند، انتخابی مناسب هستند. با اندازه های استاندارد خود، می توان ساختار مدولار را ایجاد کرد که به امکان های بی حد و مرز مداخله می انجامد، به طوری که برای استفاده های متفاوت مناسب است.ما در اینجا 20 نمونه کار گردآوری کرده ایم که شامل طرز استفاده از کانتینر ها و نکاتی است که قطعا به شما در پروژه های بعدی کمک خواهد کرد.



ادامه مطلب ...


درباره وبلاگ


وبلاگ شخصی احمد نجفی دانشجو رشته معماری و شهرسازی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کلانشهر ایرانی و آدرس metropolis.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار بازدید:

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 141
بازدید کل : 21082
تعداد مطالب : 41
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

چاپ این صفحه